محققان ارتباطی را بین غذا خوردن در بیرون از خانه و خطر مرگ یافتند

13 آوریل 2021- تیمی از محققان هشدار دادند که غذا خوردن مکرر در خارج خانه با افزایش خطر مرگ همراه است.

این آزمایش شامل تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه ای است که توسط بیش از 35 هزار بزرگسال 20 ساله یا بالاتر در آمریکا تکمیل شده است. این سوالات بخشی از نظرسنجی ملی بهداشت و بررسی تغذیه ای است که بین سالهای 1999 و 2014 انجام شده است.از پاسخ دهندگان خواسته شد تا عادات غذایی خود از جمله تعداد دفعات غذا خوردن بیرون از خانه را گزارش دهند.

نویسنده اول این مقاله دکتر Yang Du، از گروه اپیدمیولوژی، در کالج بهداشت عمومی دانشگاه آیووا، گفت: ما ارتباط این سوابق را تا 31 دسامبر 2015 با پرونده های مرگ و میر افراد، به ویژه مرگ و میر ناشی از همه ی علل، مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و سرطان، بررسی کردیم.

اگرچه برخی از رستوران ها غذاهای با کیفیت و سالمی را ارائه می دهند، اما در سالم بودن غذاهای تعداد زیادی از رستورانهای زنجیره ای فست فود بسیار محبوب، تردید وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است که هنگام غذا خوردن در بیرون، وعده های غذایی دارای تراکم بالایی از انرژی، چربی و سدیم هستند و افرادی که از این گونه غذاها استفاده می کنند، تمایل کمتری به مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و مواد مغذی محافظ دارند.

محقق اصلی این تحقیق، دکتر Wei Bao، استادیار گروه اپیدمیولوژی در کالج بهداشت عمومی دانشگاه آیووا ، گفت: شواهد جدید اما همچنان محدود نشان می دهند که غذا خوردن در خارج از خانه با افزایش خطر بیماری های مزمن مانند چاقی و دیابت و نشانگرهای زیستی سایر بیماریهای مزمن مرتبط می باشد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین خوردن وعده های غذایی خارج از خانه و خطر مرگ و میر در دست بود.

در میان شرکت کنندگان در مطالعه در مدت پیگیری، در مجموع 2،781 مرگ رخ داده بود. از این تعداد 511 نفر در اثر بیماری های قلبی عروقی و 638 به دلیل سرطان درگذشتند.با در نظر گرفتن عوامل دیگر مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، وضعیت اقتصادی اجتماعی، رژیم غذایی، فاکتورهای سبک زندگی و شاخص توده بدنی، نرخ مرگ و میر در میان افرادی که مرتب بیرون غذا می خوردند، بسیار بیشتر بود.

دکترDu ، گفت: این یافته ها که از نظرسنجی از یک نمونه ی بزرگ ملی از بزرگسالان ایالات متحده حاصل گردید، نشان می دهد که مصرف مکرر وعده های غذایی خارج از خانه به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه ی علل ارتباط دارد.

این یکی از اولین مطالعاتی است که ارتباط بین غذا خوردن در خارج از خانه و مرگ و میر را بصورت کمّی بیان می کند. یافته های این مطالعه، مطابق با مطالعات قبلی است و تأیید می کند که غذا خوردن مکرر در خارج از خانه با پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی همراه است. این نتایج ممکن است توصیه به کاهش دفعات غذا خوردن در خارج از خانه را به دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی در آینده بیافزاید.

یافته های این تحقیق در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/link-found-between-eating-out-and-risk-of-death.html